Az 1948/49. tanév minden iskolai és iskolán kívüli munkáját
a centenáriumi év szép gondolata hatotta át. Ennek jegyében folyt az iskola
helyreállítása is, amelynek fáradságos, nagy munkáját az Erdőgazdaság végezte 10 287 Ft értékben. A
herényi tagiskola helyreállítását pedig a MÁV Műhely 7 300 Ft értékben. Önzetlen,
lelkes munkájukat, a munkások áldozatvállalását őrizzék meg az utókornak ezek a
szerény sorok is!
A tanévet a következő testülettel kezdtük: Deák Magdolna
/Vassuránybó/, Járai Antal, Kovács József, Tószeg- Piroska tanyáról/, Szabó
Dezső, Szabó Dezsőné, Tönkő Margit /Kőszegről/,
Vass Gizella és Herényben Benkő Mihály, valamint a most ide
helyezett Kovács Jánosné, Hallgass Irén.
Horváth Boldizsárné elkerült az iskolától, Újpestre, a
Lőrinc utcai ált. iskolába helyezték. Hamarosan, szeptember közepén még egy új
nevelőt kaptunk, Farkas Erzsébetet. Kőszegről jött.
Az osztályok létszáma
a következő volt:
I.o. 44 tanuló V.o. 63
tanuló
II. o 39 -"- VI.o. 41 -"-
III.o. 36 -"- VII.o. 33 -"-
IV.o. 29 -"- VIII.o. 23 -"- .
Az alkuló
értekezletet szeptember 6-án tartottuk. Szóesett ezen az iskolakörzet alakításával
kapcsolatos feladatokról, a tanterv módosító rendeletéről a földrajz és
geometriai gyakorlatokkal kapcsolatban/, a papírral való takarékoskodásról, a
szabványfüzetek használatáról, a nevelők együttmükődéséről a népi szervekkel,
az Eötvös-alap Segélycsoportjának megalakulásáról. – Ezen az értekezleten Deák
Magdolna a zenekar, Szabó Dezsőné pedig az önképzőkör megszervezését és
vezetését vállalta. Megindult a német nyelv tanítása is, Kovács József tartotta
az órákat.
Szeptember 26-án újjáalakult a Szülői Munkaközösség, s
mindjárt akciót is indítottak a tanulók tankönyvellátásának biztosítására. A
kezdeményezés segítésére a nevelők fizetésük l%-át ajánlották fel. Ugyancsak 1
%-ot minden hónapban a nevelői könyvtár gyarapítására. Ez teljesen helyi kezdeményezés
volt. A Szülői Munkaközösség és a nevelők önkéntes pénzadományaiból vált
lehetővé hogy december 10-én minden tanulónak volt már tankönyve.
Szeptember végén indult meg az úttörőcsapat szervezése is.
Az október 6-i jegyzőkönyv szerint 142 tanuló jelentkezett úttörőnek. A
fiúcsapat vezetését Kovács József vállalta. A leányok vezetője Deák Magda lett.
A tanulók örömmel vettek részt a foglalkozásokon, a hamarosan meginduló
jótanulási, magatartási, díszítési versenyeken. A létszám fokozatosan
emelkedett, január végén 240 tagja volt a csapatnak. Őrsi gyűlést hetenként, tanácsgyűlést
kéthetenként, csapatgyűlést havonta tartottak. A téli szünetben 6 nevelő vett
részt úttörőtanfolyamon. 18 tanuló örsvezetőképzésen, és már 3 pajtáscsalád működött.
Tanár szakvezetők segítették a pajtások munkáját. A kultúrmunkát Szabó Dezsőné.
a sport- és játékfoglalkozásokat Farkas Erzsébet és Járai Antal, az ezermester
munkát Tönkő Margit, az éneklést Deák Magdolna. Titkár volt Szendy László. a
pajtáscsalád vezetői pedig Vass Gizella és Kummer Zoltán. Ez időben szinte
minden megmozdulást versenyszellem hatotta át. A nevelőknél a szakszervezet hirdetett
versenyt – felszerelések, szemléltetési eszközök gyarapítására, a tanulók
számára pedig az úttörőmozgalom. Ilyen volt a jótanulási mozgalom, az
úttörőotthon csinosítására hirdetett verseny, a tanterem díszítési és
tisztasági verseny. Az MHK- mozgalomban való részvétel. Tőlünk 70 úttörő
nevezett be az MHK- versenybe.
Mivel tanteremhiánnyal küzdöttünk, mindent elkövettünk, hogy
a Vöröszászló utca 1. sz. alatt lévő Schuszter-féle vendéglőben termet kaphassunk
az iskola számára. Októberben ez is lehetővé vált, így az V. osztályt két
csoportra osztottuk: külön fiú- és leányosztály lett. November 25-én pedig
megérkezett a Megyei Földhivatal 16365/48.sz. döntése, hogy a Schuszter-vendéglőt
átengedik ált. iskolának.
Így most már az úttörők is külön termet kaphattak.
![]() |
| Schuszter-féle vendéglő (a kép Spiegler Tibor gyűjteményéből való) |
Így most már az úttörők is külön termet kaphattak.
Január 25-én Járai Antal megbízást kapott az igazgatóhelyettesi
teendők ellátására, április 8-án pedig még egy uj nevelőt kaptunk, Nagy Klárát.
Ez év krónikájához tartozik még, hogy megváltozott a tanulók
köszönési formája. A tantermekben néma felállással üdvözölték a tanítókat
iskolán kívül pedig Jó napot!-tal. Szólnunk kell még a nevelők és tanulók egy
nagy közös összefogásáról: a községi sportpálya rendbe hozataláró1, ott fák
ültetéséről, A Szülői Munkaközösség iskolát segítő munkájáról /Jól sikerült
teadélutánjuk bevételét az iskola javítására, az úttörők nyakkendővel való
ellátására adták/, a pártok segítségéről /kekszet, cukorkát adományoztak a
tanulók számára/.
Ez az év volt az analfabetizmus teljes felszámolásának éve
körzetünkben. Ugyanakkor felmerült a dolgozók ált. iskolai tanfolyama
problémája. A szervezés a következő évben indult meg.
Ismét eltelt egy tanév, mozgalmas, szinte naponként újat
hozó, újat követelő munkában, amelyet a sok egyéb között két nagyon fontos
jelszó is áthatott: "Tanítsunk tanulni!" "Neveljünk jobban!".
Ismét eltelt egy tanév a meginduló s aztán évekig csak
mindig fokozott versenyekben. Az első hulladékgyűjtési verseny eredménye hadd
maradjon meg a későbbi évtizedeknek! 152 kg papírt és 391 kg rongyot gyűjtöttek a
pajtások ezen a legelső versenyen.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése