A következő, az 1964/65. tanév munkáját, feladatait a
tavaszra eső nagy ünnep, felszabadulásunk 20. évfordulója méltó megünneplése
határozta meg. Alkalmat adott a szocialista hazafiság elmélyítésére. Már év
elején megindult a gyűjtőmunka, a levelezés, a tablók készítése. Úttörőink,
mint annyiszor, most is kitettek magukért. Különösen említést érdemelnek azok a
tablók, amelyek Kámon 20 éves fejlődését s a jövő terveit mutatják be.
Ebben az évben egy új nevelő jött iskolánkhoz: Karáth Lászlóné
átjött Herényből, s helyette Angler Miklósné került a tagiskolába. Az anyasági
szabadságon lévő Vártok Jenőnét január 23-ig Kővári Istvánné helyettesítette.
Kummer Zoltánnét pedig november 16-tól december 10-ig Gerendai Józsefné. Az
első félévben Hajós Ágnes. a másodikban Vörös Julianna gyakorlós tanított
nálunk.
6 szakkör működött: kertész, barkácsoló. egészségőr,
tornász, könyvbarát és könyvkötő. /Ez utóbbit Tóth Endre nyugdíjas vezette le.
A tanév fő feladatát a munkaterv és a nevelési értekezletek
anyaga is mutatja. Megtanítani a tanulókat tanulni!
Fokozottan felhasználni a rádió és tévé nyújtotta
lehetőségeket, tehát az ismeretszerzés iskolán kívüli lehetőségeit. Két
nevelési értekezletünk témája „Az oktatási és nevelési követelmények egysége a
pedagógiai gyakorlatban” /Tanterv, .Nevelési terv alapján/ és
„Nevelőtestületi egység, közösségi nevelés” volt.
Megállapodtunk a családlátogatási feljegyzések egységes vezetésében. Feltüntetjük
a látogatás idejét. célját, tapasztalatainkat pedig közöljük az osztályban tani
tó kartársakkal is, ha a tanuló érdekében arra szükség van.
4 szülői értekezletet és 3 Szülők Iskolája előadást
tartottunk. A szülői értekezletek témája: házirend, tanulási idő. A tanulók
ellenőrzése. - A tanulók magatartásának. szorgalmának, tanulmányi előmenetelének
értékelése. - Jutalmazás, büntetés. - Szeressük okosan gyermekünket! - A Szülők
Iskoláján pedig: A testi nevelés feladatai. - Az igazság szeretetére és az
igazmondásra nevelés. - A munkára nevelés a jellemnevelés szolgálatában. ¬
Az úttörőcsapat munkájának középpontjában a felszabadulás
20. évfordulójának méltó megünneplése állt. Ennek jegyében folytak a különböző
versenyek, a szervezett társadalmi munkák. Egész évben szorgalmasan leveleztek
a pajtások, nemcsak magyar, hanem szovjet, cseh és román tanulókkal is.
Kulturális és sporteredményeik az idén sem maradtak a tavalyi alatt. Mindjárt a
tanév elején megszereztük a természetjáró túra vándorserlegét. Az úttörő olimpián
Bánovits Éva kiemelkedő te1jesitményt mutatott.
A hulladékgyűjtésben normát állítottunk fel /tanulónként 10 kg vas, 2 kg rongy, 2 kg papír/, s ezt messze
tu1szarnyalta a tanu1ók versenykedve. Szólnunk kell a nyári gyümölcs- és
burgonyaszedésről is, ahol megmutatkozott a tanulók munkaszeretete.
A városi kulturális szemlén Németh Margit lett versmondásban
a megyei legjobb, énekkarunk pedig aranyérmes lett. Vöröskereszteseink megint
elsők lettek a városi versenyen. Az orosz nyelvi versenyen Varga Katalin
szerezte meg a városi e1ső helyet, Horváth Sándor pedig a 4. lett. Molnár Árpád
az énekversenyen lett második. Ezek mögött az eredmények mögött a tanu1ói
tehetségen és akaráson túl sok-sok nevelői fáradozás, rendszeres foglalkozás
áll.
Nevelői igyekezetben, a jobb eredményekre törekvésekben soha
sem volt hiány testületünkben. Pedig anyagi lehetőségeink, tárgyi adottságaink
messze alatta maradtak a városi iskolák hasonló lehetőségeinek. S mindezekhez a
mostoha körü1ményekhez jött ebben az évben a szomorú em1ékű tavaszi árvíz.
Április 22-én jött a víz, hirtelen, váratlan, szinte észrevétlen. A nagy
tízpercben még semmi sem látszott, s délben sokan már csak kerülő úton jutottak
haza az utcán hömpölygő áradat miatt. Másnap még szörnyűbb kép fogadta a
mentésre érkezett katonákat. Az iskola csak csónakkal volt megközelíthető.
Az új tantermekben, tanáriban, igazgatói irodában magasan állt a víz. Teljesen tönkrementek a padok, a vakolat, megrongálódtak a falak, a kályhák megrepedtek és lesüllyedtek, s úszott a szennyes árban sok-sok hivatalos papír, bizonyítványok, anyakönyvek.
Óriási kárt okozott a víz. A helyreállítási munka értéke több mint 400 ezer Ft volt. Egy hétig közelébe sem mehettünk az iskolának az utcákon hömpölygő víz miatt.
Képek az árvízről, Kaczmarsky Béla képei
Mikor meg elvonult a pusztító áradat, ott maradtak a nedves, megrepedezett falak, a szennyes sár borította pad1ók, az árvíz ezer fertőzési veszélyt rejtő sok hordaléka. Nem taníthattunk az iskolában. Délután tanítottunk a Petőfi utcai iskolában. Több autóbusz vitte s hozta a tanulókat. A napközisek a Hámán Kató utcai iskola konyhájáról étkeztek. Nehéz meghatódottság nélkül írni a város iskoláinak segítségéről. Ezúton őrizze a papír köszönetünket a Petőfi utcai iskolának, amiért azonnal felajánlották, hogy tantermeikben taníthatunk. De köszönet a sok ruhasegélyért, tankönyvjuttatásért és a szőllősi iskola nevelőinek pénzadományáért. amit az árvízkárosult nevelőknek küldtek.
Az új tantermekben, tanáriban, igazgatói irodában magasan állt a víz. Teljesen tönkrementek a padok, a vakolat, megrongálódtak a falak, a kályhák megrepedtek és lesüllyedtek, s úszott a szennyes árban sok-sok hivatalos papír, bizonyítványok, anyakönyvek.
![]() |
| Tönkrement anyakönyv |
![]() |
| Az elázott iratokat pótolták |
Óriási kárt okozott a víz. A helyreállítási munka értéke több mint 400 ezer Ft volt. Egy hétig közelébe sem mehettünk az iskolának az utcákon hömpölygő víz miatt.
Képek az árvízről, Kaczmarsky Béla képei
Mikor meg elvonult a pusztító áradat, ott maradtak a nedves, megrepedezett falak, a szennyes sár borította pad1ók, az árvíz ezer fertőzési veszélyt rejtő sok hordaléka. Nem taníthattunk az iskolában. Délután tanítottunk a Petőfi utcai iskolában. Több autóbusz vitte s hozta a tanulókat. A napközisek a Hámán Kató utcai iskola konyhájáról étkeztek. Nehéz meghatódottság nélkül írni a város iskoláinak segítségéről. Ezúton őrizze a papír köszönetünket a Petőfi utcai iskolának, amiért azonnal felajánlották, hogy tantermeikben taníthatunk. De köszönet a sok ruhasegélyért, tankönyvjuttatásért és a szőllősi iskola nevelőinek pénzadományáért. amit az árvízkárosult nevelőknek küldtek.
Milyen szépen indult az év, mennyi tervvel kezdtünk
munkához! Év végén nagy kiállítást akartunk, s mi lett belőle? Megint csak a
szülőkhöz kellett fordulnunk, s tanulóink ügyes kezének munkáját kérnünk. A
vakáció nálunk nem a gondtalan pihenés ideje volt, hanem vertük a falakat,
felszedtük a tönkrement padlót, hordtuk talicskaszám az átázott talajt. A
kisiskolában még szörnyűbb volt a pusztítás. Méternél is magasabban állt a víz,
csoda hát, hogy az amúgy is nedves, egészségtelen épületben azóta is nyirkos,
szívós a levegő, nedvesek a falak? Elszorul a szívünk, mikor a város új.
nagyszerű iskoláit látjuk fűtött folyosókkal, zöld növények, virágok mindenütt,
a mi gyerekeink meg nedves falak közt, árvízi emléket őrző levegőben küszködnek
az ugyanolyan eredményért ugyanolyan eredménnyel, de nevelőikkel együtt micsoda
többlet erőkifejtéssel.
Ilyen szomorú esemény után zártuk az évet. 3,67 iskolaátlaggal /alsó tagozat 3,85, felső
3,49/. 28 kitűnő tanulónk volt, bukott 16. A mulasztási átlag - éppen az árvíz miatt
az eddigi legnagyobb lett: 40 óra. Tanulóink szorgalma így alakult: példás 126,
jó 166, hanyag 21. Magatartásuk pedig: 5-ös 158, 4-es 174, 3-as 20. - Két
napközis csoportunk volt: Réffy Antalné csoportjában 40, Járay Antalné
csoportjában 35 tanuló dolgozott.




Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése