Az 1963/64. tanévre esett iskolánknak egy igen megható, kedves
ünnepe: az 50 éves jubileum napja. Már a nyáron megkezdtük a méltó megünneplés
előkészületeit.(Felkutattuk az
az első tanítványokat, az iskolában működő nevelőket, az
iskola életének főbb eseményeit, fejlődésének adatait. Október 5-én volt a nagy
nap, boldogok voltunk, hogy köszönthettük az első tanítókat, Kutasy János
bácsit és Szendy Terka nénit. Örültünk, hogy annyi sokan megjelentek a régi
nevelők közül. Megható volt az első tanítványok visszaemlékezése. Színvonalas,
szép műsorral ünnepeltük a félévszázadot. Pongrácz Istvánné /ugyancsak iskolánk
volt növendéke/ a jelenlegi tanulók szerepein kívül felkérte a nemrég végzett
tanulókat is a műsorban való részvételre, sőt még az első tanítványok közül is
volt szereplő. Gyurátz János VB elnök és Kiss Vilmos művelődési osztályvezető
is megjelentek, s köszöntötték ők is az 50 éves iskolát. Három nemzedék szép
találkozása volt az ünnep, mintegy szimbolizálva az iskola múltat, jelent,
jövőt összefogó szent hivatását. Magyaros mintával díszített szép meghívót küldtünk
az első esztendő minden tanulójának. Bizony könnyes szemmel hallgattuk köszönő
szavukat, az évtizedek alatt sem halványuló hála sok-sok megnyilatkozását.
Mikor befejezésül az első tanítványok /60 év körüliek mindi elénekelték Kutasy
János bácsi legkedvesebb énekét, Csokonai Vitéz Mihály megzenésített versét, A
Reményhez, bizony még a két háborút s tengernyi bajt átszenvedett öregek
szemében is könny csillogott. Kimondatlanul is éreztük, hogy fe1-feljön
gondolataikban a következő jubileum gondolata s az idő könyörtelen múlása.
Tanulóink sokáig emlegették a gyönyörű ünnepet. Óriási nevelő ereje volt minden
szónak, minden könnycseppnek is.
A jubileumi ünnepség melegére, kedves epizódjaira év közben
is vissza-visszatértünk, szinte az egész év lelkületét meghatározta az
emlékezés, az iskola nemzedékeket összefogó ereje.
Két új nevelő érkezett szeptemberben hozzánk. Vászon
Sándorné és Endrődy Attila. S ismét voltak gyakorlósaink is. Németh Lajos és
Jakab Anna levelező hallgatók, Haramia Ida és Érsek István pedig nappali
tagozatosok. Február 1-től május 20-ig tartott a szakmai gyakorlatuk.
A megjelent szervezési okirat szerint iskolánkban a felső tagozatban
13 nevelőnek kellene lennie. /2 igazgató, 11 szakos/. Mi 12-en voltunk. 1
szakos nevelővel kevesebben. A szakos ellátottság 64 %-os volt. A gyakorlati
foglalkozást és a kémiát nem szakos nevelő látta el. 28 óra számtant ugyancsak
nem.
Heti 49 túlórával dolgoztunk.
Éves munkatervünkben a következő fontosabb feladatok szerepeltek:
Minden erővel igyekszünk a tanulást közüggyé tenni. Fokozott figyelmet fordítunk
az ismeretszerzés iskolai és iskolán kívüli lehetőségeire, különös tekintettel
a gyűjtőmunkára. Tanulóink kulturális tevékenységének fokozása az eddiginél
központibb helyet kap. Az évben bevezetésre került a Nevelési terv. Ennek
megfelelően sokat foglalkoztunk az osztályfőnöki nevelési feladatok
tervszerűségével. Egységes programot dolgoztunk ki a közösségi nevelés
segítésére.
1. Kitűztük a célt, ahová el szeretnénk juttatni az osztályt.
2. Vizsgáljuk, megállapítjuk a fejlettségi szintet, ahonnan indulunk. 3. Rögzítjük
azokat a tevékenységi formákat, amelyek a cél elérését segítik elő. /Ezt az
osztályban tanító nevelőkkel is közöljük!/.
A Nevelési
terv tanítási órán megvalósítható tevékenységeit a szakos nevelők tanmeneteikben
az adott anyagrésznél ill. témánál jelölték.
Két munkaközösség - egy alsó és egy felső tagozatos működött
ebben az évben. Nevelési értekezletet is kettőt tartottunk. A novemberi összejövetel
anyaga a Tervszerű nevelés Nevelési terv volt, az áprilisié pedig A tanulók
értékelése, az osztályozás.
A 6 továbbképzési nap szakmai ismereteink gyarapítását
szolgálta. 4 szülői értekezletet tartottunk. A tanév feladatairól, az osztályok
nevelési követelményeiről, a félévi munka értékeléséről, a munkára nevelés
eredményeiről és a tanév végéig elért fejlettségi szintről. Szülők Iskolája
ugyancsak 4 alkalommal várta a szülőket. 100-140 között volt a hallgatóság. Az
előadások pedig a következő témakörből: Gyermekhibák vagy nevelési hibák? -
Nevelési nehézségek. - Őszinteségre nevelés a családban. - Pályaválasztási
gondok.
Munkában gyorsan telik az idő. Hamar elrepült ez az év is. A
június 18-i évzárón szép eredményekről adhattunk számot. 435 tanulót bíráltunk
el. Ebből 33 kitűnő - rendű lett, 14 bukott. Ez évtől kezdve teljes lett a
koedukáció, Tapasztalataink szerint helyes megoldás: a lányok csendesebb
magatartása fékezi a serdü1ő fiúk túlmozgékonyságát, a fiúk határozottsága
kicsit oldja a lányok zárkózottabbságát s a lányok rendszeresebb szorgalma az
egész osztályon érezhető.
Iskolánk kezdettől mostoha tárgyi feltételeit kicsit javítani
fogja, hogy sok-sok utánjárás eredményeképpen az iskolával szomszédos telket
sikerült megszereznünk sportpálya céljára. Csak vele együtt nő a gond,
sokasodik a soha ki nem fogyó társadalmi munka, mert a pályaépítés saját erőből
történik majd.
Ez évben már 2 napközis csoportunk dolgozott. Az 1. 2. és 3.
osztályosok vezetője Réffy Antalné, a 4-8. osztályosoké pedig Járai Antalné.
Sajnos, külön napközis termünk nincsen, délelőtt mindegyikben tanítás folyik.
Mind a két csoport mégis mindent megtett, hogy termüket otthonossá, csinossá
tegyék. Ízlésesen dekoráltak, szépen virágosítottak.
Az úttörőcsapat vezetője dr. Vártok Jenőné volt. /május
29-én ment anyasági szabadságra./. A pajtások munkáját az „Expedíció a jövőbe”
mozgalom feladatai adták. Egész évben sokat, dicséretesen dolgoztak. A városi
kulturális szemlén Németh Margit és Orbán István szerepeltek sikerrel. Szép
versmondásuknak sokat tapsoltak, s nem maradt el az arany ill. ezüst érem sem.
A városi mezei futóverseny győztese is a mi tanítványunk lett: Horváth Klára, a
tornaverseny bajnoka pedig Seper Éva.
A négy tusa versenyben egy 2. és egy 3. helyet szereztünk.
Vöröskereszteseink megint elsők lettek a városi versenyen, a megyein sem
kellett szégyenkeznünk, ők lettek a másodikak. Pálffy Antalné kartársnő
készítette fel őket.
A társadalmi munkának ebben az évben is szép eredményei
voltak. Elég csak a hulladékgyűjtési verseny számadatait leírnunk /136 q vas,
19 q rongy, 7 q papír/, az udvar virágosítását megemlítenünk, s a kerületben
végzett társadalmi munkákat.
Gyarapodott az ifjúsági és nevelői könyvtár is: a tanulók
könyvtára 805, a
nevelőké pedig 985 könyvvel rendelkezik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése