Jött az új tanév, az 1952/53-as. Mint már az előbbiekben
szóltam az új változásokról, bizony eléggé megváltozott a testület összetétele.
S közben még két változás is történt. Herénybe Pongrácz Kálmánné helyébe Karáth
Lászlóné jött Oladból, férje, Karáth László pedig Kámonba került. Ő vette át az
úttörőcsapat vezetését Kovács Józseftől.
Ez évben 4 szakkör indult iskolánkban: irodalmi és
elektromossági a VII. és VIII. osztályosok számára, háztartási és táncszakkör az
V. és VI. osztályosok számára.
A tanév központi nagy feladata a politikai-erkölcsi nevelés.
Ennek jegyében készült az úttörőcsapat munkaterve, s ezért volt az októberi
nevelési értekezlet anyaga a hazafiasságra nevelés. Ezt a nevelési feladatot
szolgálta a tanulók gyűjtőmunkája is. Sok és díszes kivitelű albumot készítettek
a város, a megye, az ország építkezéseiről. Ez évben is még tartott a nagy
felajánlások kora. Az egyes politikai ünnepekre a műsoros készülődés mellett
meghatározott tizednyi átlagjavítással is készültek a tanulók.
A nevelői felajánlások sem szűntek meg. Ezek elsősorban a
tanulók szorgalmának javítását igyekeztek szolgálni. Ezért született meg
mindjárt év elején az a felajánlás, hogy minden nevelő a hét egy napján du.
3-tóI 5 óráig az iskola körzetében tartózkodik: korrepetál, családlátogatásokat
végez, tanulópárokat ellenőriz stb.
Az úttörőmunkában a központi helyet a tantárgyi rajgyűlések
foglalták el. Még mindig előírás volt a vasárnap délelőtti foglalkozás, s őrsi
gyűléseken a sajtóolvasás. A rajok faliújságjain zömmel politikai cikkek voltak
s a különböző felajánlások, versenyfelhívások, ill. azok értékelése. Minden
rajnak volt saját kultúrgárdája is. Bizony az úttörőmunka azokban az években
nagyon aktív pajtásokat kívánt. Kétségtelenül volt ezekben a feladatokban sok
központilag irányított, erőltetett is, s mégis az önállóságra nevelésnek, az
önértékelésre tanításnak s a nyilvánosság előtt való szereplésnek jobb iskolája
volt, mint az átmeneti későbbi évek széthullóbb, lazább elgondolásai.
Október hónap végén minden felső tagozatos osztályban
pályázatot hirdetett az úttörőcsapat a „Tartsuk meg a vándorzászlót!” mozgalom
erősítésére. Vas megye ugyanis augusztus 20-án elnyerte a Minisztertanács vándorzászlaját
beadási kötelezettségeinek jó teljesítéséért. Ehhez kapcsolódóan írtak a gyermekek
pályázatot a következő címmel: Miért teljesítik szüleim beadási kötelezettségüket?
Teltek a munkás napok hetek, hónapok. A nevelők még mindig
sokat küzdöttek a szemléltetési eszközök hiánya miatt. Szabad idejük igen nagy
részét vette igénybe a szemléltetési eszközök házi készítése. Pálffy Antalné,
Barsi Miklósné különösen sok táblázat, kép készítésével gyarapította az iskola
még mindig gyér felszerelését.
A „Miénk az iskola” mozgalom az előző évi „Építsük,
szépítsük iskolánkat!” mozgalom folytatása feladataival ez évben is bőven
gondoskodott társadalmi munkáról a tanulóknak is, meg a tanároknak, szülőknek
is. Különösen a tavasz beálltával sokasodtak az iskola és környéke rendezési, díszítési
munkái.
A sok munkában hamarabb eljönni látszott az év vége. Az
osztályozó értekezletet június l3-án tartottuk. Érdemes összehasonlítani az évi
4 elbírálás átlageredményeit.
Az első negyedévben 3,14. félévkor 3,27,
3/4 évkor 3,33
év végén 3,45.
A magatartási átlag: 4,6. A kitűnő rendű tanulók száma 30, az
elégteleneké 10. Az év munkájára visszatekintve ki kell emelnünk az irodalmi és
táncszakkör kimagasló munkáját. Szabó Dezsőné és Vass Gizella fáradságot nem
ismerő lelkesedése s a tanulók szívesen végzett munkája hozta ezt. Az
úttörőcsapatban tovább erősödött az önkormányzat. Tavasszal iskolánkban is megalakult
a pártszervezet.
Ebben az évben merült fel először a napközi otthon létesítésének
gondolata is. Egyre több ugyanis azoknak a tanulóknak a száma, akiknek mindkét
szülője dolgozik. otthoni tanulásuk nem nyugodt, kellő felügyelet hiányában.
A nyár ismét a pihenés mellett munkát is jelentett a tanulóknak
is, a nevelőknek is. Sokan vettek részt a nyáron varrószakkörön az
Úttörőházban, 20 tanuló az úttörőházi könyvtármozgalom munkáiban segédkezett. 5
alkalommal voltak tanulóink kalászgyűjtésen: 67 tanuló 250 kg gabonát gyűjtött. - 3
nevelő alsó tagozatos oktatókáderképző tanfolyamon vett részt, 5-en szakosító
tanfolyamon, 1 nevelő pedig úttörő tanfolyamon. A szünet második felében sokat
korrepetáltak a nevelők. Részben ennek az eredménye is volt, hogy a javítóvizsgákon
a 7 elégtelen tanulóból 6 átment.
Az 1953/54. tanévet ismét több új nevelővel kezdtük.
Iskolánkhoz került Illés Károly matematika-fizika szakos
gyakorló tanárjelölt. Éberhardt Hilda tanitónő, Major Miklósné tanítónő és Pongrácz
Istvánné magyar-orosz szakos tanár. /Korábban, leánykorában már tanított iskolánkban/.
Öhm Lászlónét is iskolánkhoz helyezték, de tanítani nem tanított, mindössze 20
napig tartozott állományilag az iskolánkhoz. - Két nevelő pedig elment az
iskolából: Jánosi Istvánné a Tolbuhin úti iskolába, Fodor Henrikné pedig a
Hámán Kató úti iskolába. - Október elején még egy nevelőváltozás történt: l5-én
iskolánkhoz került Morvai Lajos tanító, aki a felső tagozatban kapott beosztást,
számtant és kémiát tanított.
Még egy kedves változás történt: Ürmössy Margit a nyár
folyamán férjhez ment dr. Hartmann Gyulához.
17 nevelő kezdte meg a tanévet. Az úttör6csapat vezetője ez
évben is Karáth László volt. 3 szakkörben tevékenykedhettek tanulóink. A fizika
szakkört Illés Károly vezette. A Micsurin-szakkör Pálffy Antalné vezetésével munkálkodott,
a modellezők munkáját ugyancsak Illés Károly irányította.
3 nevelői módszertani munkaközösség is alakult az iskolában
alsó tagozatos, magyar és osztályfőnöki munkaközösség. - Ebben a tanévben a
tanulók túlterhelése elleni küzdelem, az alsó és felső tagozat osztályzásában
meglévő nagy különbség megszüntetése s a szülők újra megnyerése adta a
legnagyobb feladatot. Az előző évek hittanbeíratásai miatt a szülők körében
nagy közömbösség volt tapasztalható. A Szülők Iskolája előadásainak
látogatottságán is felmérhető volt ez. A korábbi évek 250-280 nem ritkán 300
hallgatója helyett most 100-120 volt a legtöbb. Bizony nem kis munkát jelentett
a szülők visszaszerzése.
Április l4-én Járai Antalné /Balogh Eleonóra/ anyasági
szabadságra ment, óráit a nevelők látták el.
A május végi nevelési értekezleten a didaktikai fogalmak
tisztázása, a főbb didaktikai feladatok megbeszélése volt az anyag. Részletesen
foglalkoztunk a tematikus óratervezéssel, az órára való felkészüléssel.
A tanév végi osztályozó értekezlet június 19-én volt. A
határozottabb követelmények és a szülői közömbösség jelentkezése az előző
évinél valamivel gyengébb átlageredményeket hoztak. Negyedévkor 3,04, félévkor 3,10
3/4 évben 3,11
év végén 3,26.
A kitűnő rendű tanulók száma 31. az elégteleneké 37. A statisztikai adatoknak
az előző évivel való összehasonlítása erőteljesebben hozta előtérbe a szülői
felelősség kérdését is.
A június végi tanévzáró értekezleten a következő határozatok
születtek. A jövő évben minden tárgynak tantárgyfelelőse lesz. Gyakrabban
tartunk bemutató tanításokat, végzünk óralátogatásokat. Kiterjesztjük, és
jobban ellenőrizzük az úttörők olvasómozgalmát. A „Miénk az iskola” mozgalmat
továbbszélesítjük, bár ez évben a végzett társadalmi munka értéke igen nagy
volt: 14 638,80
Ft . - Az úttörők kultúrmunkájának összehangolására
igazgató ismertette elgondolását. 3 hónaponként más-más 4-5 nevelő feladata
lesz a kultúrmunka, s ez idő alatt egy nívósabb műsorral lépnek fel.
Ismét véget ért egy sok
munkával, sok küszködéssel teli tanév. S jött az új: az 1954/55.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése