2012. május 27., vasárnap

1953/54


Jött az új tanév, az 1952/53-as. Mint már az előbbiekben szóltam az új változásokról, bizony eléggé megváltozott a testület összetétele. S közben még két változás is történt. Herénybe Pongrácz Kálmánné helyébe Karáth Lászlóné jött Oladból, férje, Karáth László pedig Kámonba került. Ő vette át az úttörőcsapat vezetését Kovács Józseftől.
Ez évben 4 szakkör indult iskolánkban: irodalmi és elektromossági a VII. és VIII. osztályosok számára, háztartási és táncszakkör az V. és VI. osztályosok számára.
A tanév központi nagy feladata a politikai-erkölcsi nevelés. Ennek jegyében készült az úttörőcsapat munkaterve, s ezért volt az októberi nevelési értekezlet anyaga a hazafiasságra nevelés. Ezt a nevelési feladatot szolgálta a tanulók gyűjtőmunkája is. Sok és díszes kivitelű albumot készítettek a város, a megye, az ország építkezéseiről. Ez évben is még tartott a nagy felajánlások kora. Az egyes politikai ünnepekre a műsoros készülődés mellett meghatározott tizednyi átlagjavítással is készültek a tanulók.
A nevelői felajánlások sem szűntek meg. Ezek elsősorban a tanulók szorgalmának javítását igyekeztek szolgálni. Ezért született meg mindjárt év elején az a felajánlás, hogy minden nevelő a hét egy napján du. 3-tóI 5 óráig az iskola körzetében tartózkodik: korrepetál, családlátogatásokat végez, tanulópárokat ellenőriz stb.
Az úttörőmunkában a központi helyet a tantárgyi rajgyűlések foglalták el. Még mindig előírás volt a vasárnap délelőtti foglalkozás, s őrsi gyűléseken a sajtóolvasás. A rajok faliújságjain zömmel politikai cikkek voltak s a különböző felajánlások, versenyfelhívások, ill. azok értékelése. Minden rajnak volt saját kultúrgárdája is. Bizony az úttörőmunka azokban az években nagyon aktív pajtásokat kívánt. Kétségtelenül volt ezekben a feladatokban sok központilag irányított, erőltetett is, s mégis az önállóságra nevelésnek, az önértékelésre tanításnak s a nyilvánosság előtt való szereplésnek jobb iskolája volt, mint az átmeneti későbbi évek széthullóbb, lazább elgondolásai.
Október hónap végén minden felső tagozatos osztályban pályázatot hirdetett az úttörőcsapat a „Tartsuk meg a vándorzászlót!” mozgalom erősítésére. Vas megye ugyanis augusztus 20-án elnyerte a Minisztertanács vándorzászlaját beadási kötelezettségeinek jó teljesítéséért. Ehhez kapcsolódóan írtak a gyermekek pályázatot a következő címmel: Miért teljesítik szüleim beadási kötelezettségüket?
Teltek a munkás napok hetek, hónapok. A nevelők még mindig sokat küzdöttek a szemléltetési eszközök hiánya miatt. Szabad idejük igen nagy részét vette igénybe a szemléltetési eszközök házi készítése. Pálffy Antalné, Barsi Miklósné különösen sok táblázat, kép készítésével gyarapította az iskola még mindig gyér felszerelését.
A „Miénk az iskola” mozgalom az előző évi „Építsük, szépítsük iskolánkat!” mozgalom folytatása feladataival ez évben is bőven gondoskodott társadalmi munkáról a tanulóknak is, meg a tanároknak, szülőknek is. Különösen a tavasz beálltával sokasodtak az iskola és környéke rendezési, díszítési munkái.
A sok munkában hamarabb eljönni látszott az év vége. Az osztályozó értekezletet június l3-án tartottuk. Érdemes összehasonlítani az évi 4 elbírálás átlageredményeit.
Az első negyedévben 3,14. félévkor 3,27,
            3/4 évkor         3,33
            év végén         3,45.
A magatartási átlag: 4,6. A kitűnő rendű tanulók száma 30, az elégteleneké 10. Az év munkájára visszatekintve ki kell emelnünk az irodalmi és táncszakkör kimagasló munkáját. Szabó Dezsőné és Vass Gizella fáradságot nem ismerő lelkesedése s a tanulók szívesen végzett munkája hozta ezt. Az úttörőcsapatban tovább erősödött az önkormányzat. Tavasszal iskolánkban is megalakult a pártszervezet.
Ebben az évben merült fel először a napközi otthon létesítésének gondolata is. Egyre több ugyanis azoknak a tanulóknak a száma, akiknek mindkét szülője dolgozik. otthoni tanulásuk nem nyugodt, kellő felügyelet hiányában.
A nyár ismét a pihenés mellett munkát is jelentett a tanulóknak is, a nevelőknek is. Sokan vettek részt a nyáron varrószakkörön az Úttörőházban, 20 tanuló az úttörőházi könyvtármozgalom munkáiban segédkezett. 5 alkalommal voltak tanulóink kalászgyűjtésen: 67 tanuló 250 kg gabonát gyűjtött. - 3 nevelő alsó tagozatos oktatókáderképző tanfolyamon vett részt, 5-en szakosító tanfolyamon, 1 nevelő pedig úttörő tanfolyamon. A szünet második felében sokat korrepetáltak a nevelők. Részben ennek az eredménye is volt, hogy a javítóvizsgákon a 7 elégtelen tanulóból 6 átment.



Az 1953/54. tanévet ismét több új nevelővel kezdtük.
Iskolánkhoz került Illés Károly matematika-fizika szakos gyakorló tanárjelölt. Éberhardt Hilda tanitónő, Major Miklósné tanítónő és Pongrácz Istvánné magyar-orosz szakos tanár. /Korábban, leánykorában már tanított iskolánkban/. Öhm Lászlónét is iskolánkhoz helyezték, de tanítani nem tanított, mindössze 20 napig tartozott állományilag az iskolánkhoz. - Két nevelő pedig elment az iskolából: Jánosi Istvánné a Tolbuhin úti iskolába, Fodor Henrikné pedig a Hámán Kató úti iskolába. - Október elején még egy nevelőváltozás történt: l5-én iskolánkhoz került Morvai Lajos tanító, aki a felső tagozatban kapott beosztást, számtant és kémiát tanított.
Még egy kedves változás történt: Ürmössy Margit a nyár folyamán férjhez ment dr. Hartmann Gyulához.
17 nevelő kezdte meg a tanévet. Az úttör6csapat vezetője ez évben is Karáth László volt. 3 szakkörben tevékenykedhettek tanulóink. A fizika szakkört Illés Károly vezette. A Micsurin-szakkör Pálffy Antalné vezetésével munkálkodott, a modellezők munkáját ugyancsak Illés Károly irányította.
3 nevelői módszertani munkaközösség is alakult az iskolában alsó tagozatos, magyar és osztályfőnöki munkaközösség. - Ebben a tanévben a tanulók túlterhelése elleni küzdelem, az alsó és felső tagozat osztályzásában meglévő nagy különbség megszüntetése s a szülők újra megnyerése adta a legnagyobb feladatot. Az előző évek hittanbeíratásai miatt a szülők körében nagy közömbösség volt tapasztalható. A Szülők Iskolája előadásainak látogatottságán is felmérhető volt ez. A korábbi évek 250-280 nem ritkán 300 hallgatója helyett most 100-120 volt a legtöbb. Bizony nem kis munkát jelentett a szülők visszaszerzése.
Április l4-én Járai Antalné /Balogh Eleonóra/ anyasági szabadságra ment, óráit a nevelők látták el.
A május végi nevelési értekezleten a didaktikai fogalmak tisztázása, a főbb didaktikai feladatok megbeszélése volt az anyag. Részletesen foglalkoztunk a tematikus óratervezéssel, az órára való felkészüléssel.
A tanév végi osztályozó értekezlet június 19-én volt. A határozottabb követelmények és a szülői közömbösség jelentkezése az előző évinél valamivel gyengébb átlageredményeket hoztak. Negyedévkor          3,04, félévkor 3,10
 3/4 évben       3,11
év végén         3,26.

A kitűnő rendű tanulók száma 31. az elégteleneké 37. A statisztikai adatoknak az előző évivel való összehasonlítása erőteljesebben hozta előtérbe a szülői felelősség kérdését is.
A június végi tanévzáró értekezleten a következő határozatok születtek. A jövő évben minden tárgynak tantárgyfelelőse lesz. Gyakrabban tartunk bemutató tanításokat, végzünk óralátogatásokat. Kiterjesztjük, és jobban ellenőrizzük az úttörők olvasómozgalmát. A „Miénk az iskola” mozgalmat továbbszélesítjük, bár ez évben a végzett társadalmi munka értéke igen nagy volt: 14 638,80 Ft. - Az úttörők kultúrmunkájának összehangolására igazgató ismertette elgondolását. 3 hónaponként más-más 4-5 nevelő feladata lesz a kultúrmunka, s ez idő alatt egy nívósabb műsorral lépnek fel.
            Ismét véget ért egy sok munkával, sok küszködéssel teli tanév. S jött az új: az 1954/55.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése